Фонематичний слух

 

Порушення фонематичного сприйняття (порушення фонематичного слуху)

 Фонематическое сприйняття - це здатність сприймати звуковий склад слова.

Діти з розвиненим фонематичним сприйняттям говорять чисто, так як їх мозок чітко сприймає всі звуки мови. У дітей з порушенням фонематичного сприйняття страждає не тільки звуковимова, а й саме розуміння мови, так як вони не можуть розрізнити близькі за звучанням фонеми.

Слова з цими фонемами звучать для них однаково, наприклад: криша-криса і тому подібне. Правильний розвиток фонематичного сприйняття і фонематичного слуху лежить в основі засвоєння навичок читання і письма. Сприйняття і відтворення звуків - два взаємопов'язаних і взаємообумовлених процеси. Щоб правильно вимовляти звуки, необхідно вміти їх чітко розрізняти.

   У процесі слухання основну роль грає процес обробки слухової інформації, що в підсумку дає можливість навчатися і розвивати когнітивні навички. Фактично, ми чуємо нашим мозком, а не вухами. Вуха є приймачем і передавачем в мозок «необробленої» інформації для подальшого її аналізу. Якщо порушень немає, то слухові центри мозку швидко і коректно виробляють розшифровку.

Якість інтерпретації інформації, що надходить в мозок, залежить від рівня навичок слухового сприйняття / обробки. У віці до трьох років мозок є найбільш чутливим для розвитку мовних навичок. У цей період в мовних центрах мозку карбується інформація, яка складається з різних слів і звуків.

   Як розвивати у дитини фонематичний слух?

 • вчити розрізняти тембр, висоту, силу звуків;

• розвивати навички диференціації фонем;

• розвивати навички диференціації складів;

• розвивати навички диференціації немовних звуків;

• проявляти увагу до звуків навколишнього середовища і звуків мови;

• розвивати навички визначення джерел і напрямки звуку;

• розвивати навички елементарного звукового аналізу;

• розвивати навички розрізнення слів, близьких за своїм звуковим складом.

     8 способів розвитку фонематичного сприйняття дитини, починаючи з раннього дитинства

1. Познайомте дитину з іграшковими музичними інструментами. Наприклад, сопілка, бубон, піаніно. Покажіть, як вони звучать. Потім запропонуйте дитині відвернутися і вгадати, на якому інструменті ви зіграєте.

2. Вивчайте з дитиною «домашні звуки»: шум пральної машинки, гул холодильника, мікрохвильової печі, скрип дверей і т.д. Запропонуйте дитині відтворити їх.

3. Навчіть дитину визначати напрямок звуку в просторі, наприклад, грою в «Жмурки».

4. Пропонуйте прислухатися до звуків на вулиці: коли летить літак, їде машина, шумить вітер, гримить грім, йде дощ і т.п.

5. Обговоріть, які звуки видають різні тварини.

6. Грайте з дитиною в рими - попросіть дитину закінчити речення в риму.

7. Використовуйте наочні матеріали, щоб показати дитині важливість відмінності слів в один звук. Використовуйте картки з малюнками предметів, назва яких відрізняється однією літероюТак у дитини сформується вміння розрізняти на слух мінімальні слова - пари, що розрізняються тільки однією фонемою.

8. Якомога раніше почніть читати книжки дитині. Це дуже сприяє розвитку навичок слухати і вслухатися в мову оточуючих.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

 Запрошую відвідати мою сторінку під назвою "Відеоматеріали". Там розміщені фрагменти занять із запуску мовлення у дітей з синдром...