Порушення фонематичного сприйняття (порушення
фонематичного слуху)
Фонематическое
сприйняття - це здатність сприймати звуковий склад слова.
Діти з розвиненим фонематичним сприйняттям говорять чисто, так як їх мозок чітко сприймає всі звуки мови. У дітей з порушенням фонематичного сприйняття страждає не тільки звуковимова, а й саме розуміння мови, так як вони не можуть розрізнити близькі за звучанням фонеми.
Слова з цими фонемами звучать для них однаково, наприклад: криша-криса і тому подібне. Правильний розвиток фонематичного сприйняття і фонематичного слуху лежить в основі засвоєння навичок читання і письма. Сприйняття і відтворення звуків - два взаємопов'язаних і взаємообумовлених процеси. Щоб правильно вимовляти звуки, необхідно вміти їх чітко розрізняти. У процесі
слухання основну роль грає процес обробки слухової інформації, що в підсумку
дає можливість навчатися і розвивати когнітивні навички. Фактично, ми чуємо
нашим мозком, а не вухами. Вуха є приймачем і передавачем в мозок «необробленої»
інформації для подальшого її аналізу. Якщо порушень немає, то слухові центри
мозку швидко і коректно виробляють розшифровку.
Якість інтерпретації інформації, що надходить в мозок,
залежить від рівня навичок слухового сприйняття / обробки. У віці до трьох
років мозок є найбільш чутливим для розвитку мовних навичок. У цей період в
мовних центрах мозку карбується інформація, яка складається з різних слів і
звуків.
Як розвивати
у дитини фонематичний слух?
• вчити
розрізняти тембр, висоту, силу звуків;
• розвивати навички диференціації фонем;
• розвивати навички диференціації складів;
• розвивати навички диференціації немовних звуків;
• проявляти увагу до звуків навколишнього середовища і
звуків мови;
• розвивати навички визначення джерел і напрямки
звуку;
• розвивати навички елементарного звукового аналізу;
• розвивати навички розрізнення слів, близьких за
своїм звуковим складом.
8
способів розвитку фонематичного сприйняття дитини, починаючи з раннього
дитинства
1. Познайомте дитину з іграшковими музичними
інструментами. Наприклад, сопілка, бубон, піаніно. Покажіть, як вони звучать.
Потім запропонуйте дитині відвернутися і вгадати, на якому інструменті ви
зіграєте.
2. Вивчайте з дитиною «домашні звуки»: шум пральної
машинки, гул холодильника, мікрохвильової печі, скрип дверей і т.д.
Запропонуйте дитині відтворити їх.
3. Навчіть дитину визначати напрямок звуку в просторі,
наприклад, грою в «Жмурки».
4. Пропонуйте прислухатися до звуків на вулиці: коли
летить літак, їде машина, шумить вітер, гримить грім, йде дощ і т.п.
5. Обговоріть, які звуки видають різні тварини.
6. Грайте з дитиною в рими - попросіть дитину
закінчити речення в риму.
7. Використовуйте наочні матеріали, щоб показати
дитині важливість відмінності слів в один звук. Використовуйте картки з
малюнками предметів, назва яких відрізняється однією літероюТак у дитини
сформується вміння розрізняти на слух мінімальні слова - пари, що розрізняються
тільки однією фонемою.
8. Якомога раніше почніть читати книжки дитині. Це
дуже сприяє розвитку навичок слухати і вслухатися в мову оточуючих.
Комментариев нет:
Отправить комментарий